Geschiedenis
“Omdat ieder kind een cadeautje verdient!” Met deze kreet begon de Speelgoedbank een inzamelingsactie in 2011 om kinderen waarvan de ouders afhankelijk zijn van de Voedselbank een mooie pakjesavond te bezorgen. De actie werd een enorm succes. Er werd zoveel speelgoed ingezameld, dat we direct moesten uitwijken naar een grotere opslagruimte.
Het eerste jaar vond de inzameling plaats in de garage van oprichtster Suzanne Stoop. Na de eerste inzameldag moesten we al snel op zoek naar een nieuwe opslaglocatie door de grote respons.
We hadden toen nog een andere werkwijze. Om de anonimiteit en de privacy van de ouders en kinderen te waarborgen wilde we alleen het geslacht en de leeftijd van het kind weten. Een week voor pakjesavond stelden we zelf de speelgoedpakketten samen, zodat de Voedselbank ze tegelijkertijd met de voedselpakketten kon verspreiden. Het ging toen om ongeveer 45 kinderen tot 12 jaar.
De actie kon op heel veel steun rekenen uit de samenleving. Het was overweldigend om te zien hoeveel speelgoed er werd ingezameld en hoeveel mensen zich vrijwillig aanboden om te helpen. Het was dan ook geen enkel probleem om een jaar later weer een Speelgoedactie te starten.
Dit keer veranderden we de werkwijze. We wilden als het ware een speelgoedwinkel inrichten zodat ouders en/of grootouders zelf een speelgoedpakket konden samenstellen. Daarvoor moesten we op zoek naar een geschikte locatie. Gelukkig hielp de gemeente ons daarbij. We hadden nog zoveel speelgoed over van het jaar daarvoor, dat inzamelen niet nodig was.
Omdat we nog meer kinderen wilden bereiken hebben we de gemeente Dronten ook gevraagd om de gezinnen in de bijstand aan te schrijven en uit te nodigen om een bezoek te brengen aan de Speelgoedbank. In 2012 konden we 120 kinderen blij maken op pakjesavond.
In het tweede jaar konden ouders en/of grootouders zelf cadeautjes uitkiezen voor pakjesavond. We moesten ons nog erg behelpen met geïmproviseerde stellingen van kartonnen dozen.
In 2013 kregen we opnieuw een geschikte tijdelijke locatie aangeboden van de gemeente voor de Sinterklaasactie. De actie kon nog steeds rekenen op veel steun uit de samenleving. Hulp kwam uit alle lagen van de bevolking. Het grootste succes was uiteindelijk dat we mensen vanuit de doelgroep in beweging kregen om zelf mee te werken aan de actie. In 2013 konden 220 kinderen blij worden gemaakt met een speelgoedpakket.
In 2013 moesten we opnieuw inzamelen en we werden weer verrast door de enorme hoeveelheid. Bovendien kregen we stellingkasten en tafels van bouwmarkten en scholen om van de locatie een “speelgoedwinkel” te maken. Ook werd er dit keer door speelgoedfabrikanten speelgoed gedoneerd.
De Speelgoedbank wil nog meer kinderen bereiken en niet alleen op pakjesavond. Te veel kinderen leven in onze gemeente onder de armoedegrens. Helaas groeit de vraag nog steeds, maar gelukkig is het aanbod ook overweldigend.
Vanaf 17 februari 2014 is de Speelgoedbank een stichting geworden. Om permanent iets te kunnen betekenen voor de grote groep kinderen binnen onze doelgroep hebben we donaties, sponsoren en menskracht nodig. Voor meer informatie kunt contact met ons opnemen via het contactformulier of via onze Facebooksite.